Tietoisuusohjaajakoulutuksessa opit vuoden aikana

 

 

Teet paljon harjoituksia, koet ja oivallat yhdessä muiden kanssa. Saat mahdollisuuden halutessasi tukea muiden kasvuprosessia ja samoin saada itse tukea ryhmältä. Todennäköisesti saat vuoden aikana uusia ystäviä ja yhteistyökumppaneita.

 

Tulet lyhyesti ohjaamaan kymmeniä kertoja erilaisia harjoituksia ja opastamaan oivalluksiin miniryhmissä muita osallistujia ja saat paljon myönteistä rakentavaa palautetta. Näin olet valmistuessasi itseesi luottava ja luonteva ohjaaja ja esiintyjä. Lisäät myös lämpöä ja hyväksyvää sydämellisyyttä vuorovaikutukseesi. Myös karisman lisäämiseen keskitytään yhtenä viikonloppuna.

 

Kaikki tähtää koulutuksessa sisäisten oivallusten lisäksi muutoksiin käyttäytymisessä ja tavoissa sekä rutiineissa. Taitojen kehittämiseen keskitytään paljon. Taustalla on vahvasti positiivisen psykologian lähestymiskulma ja voimavara-ajattelu.

 

“Life rewards action.”

 

Tässä joitakin asioita, joita opit vuoden aikana, jos harjoittelet ahkerasti.

 

VUODEN JÄLKEEN

 

OSAAT OHJATA JA OPETTAA IHMISILLE

Meditaatioita kohteen kanssa

Meditaation ilman kohdetta

Kehotietoisuus- ja hengitysharjoituksia

Erilaisia rentoutuksia

Liikemeditaatiota (chi kungin perusharjoituksia)

Kävelymeditaatioita ja chi kungin kävelyharjoituksia

Metsään uppoutumista* (forest bathing -method)

 

OSAAT OPETTAA JA OPASTAA IHMISIÄ

Läsnäoloon arjessa sekä epämuodollisiin harjoituksiin

Läsnäolon hyveisiin ja strategioihin esimerkiksi hyväksyminen, kärsivällisyys ja aloittelijan mieli

Luomaan myönteisiä tapoja ja löytämään itseä ravitsevan ja kasvua sekä oivallusta tukevan elämäntyylin

Integroimaan oivalluksia käytäntöön sekä löytämään suuntaa elämälleen, jos se on kadoksissa

Selviytymään paremmin muutoksesta ja stressistä

Kohtaamaan tunteet hyväksyen ja toisaalta myös muuttamaan fysiologista ja sisäistä tilaa voimallisilla harjoituksilla

Olemaan läsnä ja sydämellinen vuorovaikutuksessa

 

YMMÄRRÄT

Syvästi tietoisuutta, läsnäoloa ja kehotietoisuutta ja niiden eroja sekä tärkeyttä

Nykymaailman epävarmuuteen ja muutoksen nopeuteen liittyviä haasteita ja myös keinoja niiden hallintaan

Oman ja muiden huomion ohjaamisen ja häiriöiltä suojautumisen tärkeyden

Tietoisuuden ja oivallusten polkuja erilaisissa filosofioissa ja uskonnoissa esim. buddhalaisuudessa, taolaisuudessa ja Patanjalin joogasutrissa.

Kuinka unelmat ja tavoitteiden toteuttaminen edistävät omaa oivallusten ja kasvun prosessia sekä auttavat sinua ilmentämään itseäsi syvemmin ja rohkeammin

Kuinka kirkastaa unelmia ja asettaa inspiroivia tavoitteita

Erilaisia epätasapainon tiloja, joita voi liittyä meditatiiviseen elämään sekä läsnäolon etsimiseen ja mitä tällöin voisi tehdä asioille

 

OSAAT KERTOA

Mindfulnessin juurista idässä ja uudesta kehityksestä länsimaissa

Tutkimuksista liittyen meditaation ja mindfulnessiin

Miksi on olennaista meditoida ja elää läsnä olevammin.

Mitä hyötyä ohjauksestasi on yksilölle ja yhteisölle

 

TIEDÄT KUINKA

Suunnitella hyvän harjoitustunnin, luennon, kurssin, retriitin ja kasvuprosessin ja kuinka lähteä markkinoimaan kokonaisuuttasi

Päästä alkuun blogin kirjoituksessa ja kotisivujen luomisessa, jos sellaisia haluat

 

LISÄKSI KEHITÄT

Sydämellisyyttä, karismaa, esiintymistaitoja sekä hyväksyvää ja sydämellistä vuorovaikutusta

 

OPIT MYÖS

Edenneitä chi kungin harjoituksia, joilla voimallisesti tuet omaa kasvua, oivallusta ja kykyäsi olla muille hyödyksi

 

 

TULET VAPAAMMAKSI JA MYÖTÄTUNTOISEMMAKSI

Vaikka opit paljon, niin syvä tietoisuuteen liittyvä opetus aina tyhjentää mielen kuppia turhasta käsityksistä liittyen itseen ja maailmaan. Näin tulet vapaammaksi olemaan oma itsesi mitä ikinä se tarkoittakaan sinulle. Mielen kupin tyhjentyessä vapaudut myös käsityksistä, jotka estävät myötätunnon kokemista ja ilmaisua itseä ja muita kohtaan.

 

 

*Tekstissä esitellään metsään uppoutumisen menetelmää ja taustoja.

Voi Hyvin 5/2014

Vierailulla – metsään uppoutuminen

http://www.taivastalo.fi/voihyvin-metsaanuppoutuminen.pdf