3 tutkimusta ja rutiinia karisman lisäämiseen

| Tuesday, December 20th, 2016 | Comments Off on 3 tutkimusta ja rutiinia karisman lisäämiseen

 

Tässä joulukuun karisma-työpajasta yksi hyvä näkökulma karisman lisäämiseen. Aihetta lähestytään Olivia Fox Cabanen The Charisma Myth -kirjan näkökulmasta eli karisma koostuu läsnäolosta, voimasta ja lämmöstä.

Tämän rutiinin tarkoituksena on vahvistaa kaikkia kolmea osa-aluetta. Tässä on jotakin, jota voit tutkia arjen vuorovaikutustilanteissa. Olen lisännyt myös pienet kommentit jokaiseen kohtaan, koska tässä ei ole ymmärtämistä tukemassa koko työpajan kontekstia, harjoituksia ja konsepteja.

 

3 tutkimusta ja rutiinia karisman lisäämiseen

I) Tuo huomio kehoon ja palaa nykyhetkeen. Keho on aina tässä ja nyt sekä hyvä paikka huomiolle levätä. Päästä keho myös rennoksi ja olemuksesi ilmaisemaan luottamusta. Tietoisuus kehosta mahdollistaa myös vaiheen II. Tietoisuus kehosta mahdollistaa myös paremman itsestä huolehtimisen, joka liittyy vaiheeseen III.
#LÄSNÄOLO

Kommentti:
Tämä on yksinkertaista. Keho on aina tässä. Keho on yksi parhaimpia avaimia läsnäoloon. Tietoisuus kehosta mahdollistaa myös monia muita hyvinvointiin ja asentoon liittyviä asioita. Tietoisuus on kaikessa muutoksessa aina ensimmäinen vitaali askel, koska vain se mahdollistaa uuden tavan toimia. Vanhassa blogitekstissä hyvä kehotietoisuusharjoitus ja olen kuullut, että näyttelijät ovat käyttäneet vastaavia kehotietoisuusharjoituksia läsnäolonsa lisäämiseen. http://www.taivastalo.fi/2014/09/lasnaolo-ja-kehotietoisuusharjoitus/

 

II) Ole tietoinen asennostasi ja valitse tilanteeseen sopivan avoin ja voimakas asento. Anna aivoille informaatio, että olet turvassa ja tilanne on hallussa.
#VOIMA

Kommentti:
Tässä taustalla ovat ennen kaikkea Amy Cuddyn tutkimukset siitä kuinka voima-asento vaikuttaa nopeasti stressihormonin, kortisolin, tasoon laskevasti ja nostaa testosteronin tasoa, joka taas antaa potkua toimia. Mikä on voima-asento? Voimakkaan asennon voisi tiivistää siihen, että se on avoin (ei esimerkiksi raajoja ristitty) ja se ottaa paljon tilaa (esimerkiksi kädet ojentuneena sohvalla sivulle). Toki hyvä on muistaa, että joskus on hyvä ottaa puoliksi vain voima-asento ja joskus voima-asento voi olla liian dominoiva eikä sovi sosiaaliseen asetelmaan, vaikka lämpöä ja läsnäoloakin olisi mukana. Tällöin on kuitenkin mahdollista usein olla voima-asennossa ennen tärkeää vuorovaikutustilannetta, vaikka omassa työhuoneessa ennen kokousta.
https://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_you_are

 

III) Mene vuorovaikutustilanteeseen motivaationasi palvella, kohottaa ja hyödyttää muita. Löydä vilpitön halu auttaa ja unohda itsesi. Näin saat lämmön ilmentymään kasvoissasi. Paras antamisen inspiraatio nousee aidosta omasta hyvästä olosta ja on ihmiselle lajityypillistä. Siksi tärkeää on pitää itsestään huolta!
#LÄMPÖ

Kommentti:
Charisma Myth -kirjassa neuvotaan tuomaan voima asennoissa ja lämpö kasvoissa. Asentoja voi helpostikin tietoisesti valita, mutta kasvojen mikroilmeitä ei voi lopulta täysin ohjata hetkeä pidempää aikaa. Aivot ovat viritetty lukemaan sanatonta viestintää niin tehokkaasti ja nopeasti, että lopulta mitä oikeasti tuumaamme tulee myös muiden tietoisuuteen. Jos ei täysin tietoisuuteen, niin muut ihmiset saavat kuitenkin jonkun tunnelman, että esimerkiksi luotan tai en tähän ihmiseen. Siksi on hyvä sanoa, että karisma toimii juuri sisältä ulospäin – sisällä oleva tulee lopulta näkyviin. Toisaalta edellisessä periaatteessa tutkittiin kehon asennosta sisäänpäin. Jotta kasvot ja silmät saataisiin todella ilmentämään lämpöä, on löydettävä sisältään aito välittäminen ja myötätunto sisältään.

Jos aihe kiinnostaa, niin tässä muutaman vuoden takaa aikaisempi blogiteksti karisma.
http://www.taivastalo.fi/2013/12/karisma-lisaa-sateilya-minulle-myos-kiitos/

 

Vielä syvemmästä aiheeseen uppoutumisesta kiinnostuneille tiedoksi – seuraava kaikille avoin karisma-työpaja on näillä näkymin helmikuussa 2017.

 

Parhainta säteilevää olemista ja elämää,

Jarko

Comments are closed.