Meditaatio ja meditaatioharjoitus

| Monday, April 28th, 2014 | Comments Off on Meditaatio ja meditaatioharjoitus

Tämän blogitekstin tarkoitus on olla johdanto meditaatioon ja meditaatioharjoitukseen kenelle tahansa, joka niitä kaipaakaan. Opastus, jolla pääsee hyvää alkuun. Joku voisi sanoa loppuunkin, koska oikeasti matkaa ei ole.

 

Meditaatio on hereillä olemista.

 

“Meditation happens beyond mind. No technique can go beyond mind.”

-OSHO

 

Hereillä oleva tietoisuus on se, joka me olemme. Tutki ja huomioi itse. Älä usko näitä sanoja tai konsepteja. Sanat ja konsepti: hereillä oleva tietoisuus – ei ole todellinen hereillä oleva tietoisuus. Ne ovat vain tämän tietoisuuden sisältöä.

Jos olemme hereillä oleva tietoisuus, niin olemme siis jo meditaatio! Jos tämä on asian laita, niin kaikki tekeminen ja huomion pois suuntaaminen tästä suorasta kokemuksesta johtaa meidät pois meditaatiosta. Silloin myös se, että istumme ja “teemme” meditaatioharjoitusta, johtaa meidät pois tästä oivalluksesta. Eikä mikään tekniikka tai menetelmä voi auttaa meitä palaamaan tähän meditaatioon mielen toisella puolella. Vain puhdas oivallus ja asioiden todellisen tilan huomaaminen voi palauttaa meidät todellisuuteen.

 

Kuitenkin ihmiset istuvat alas ja tekevät monenlaisia harjoituksia ja ovat tehneet niin vuosisatoja ja tuhansia. Niilläkin täytyy ilmeisesti olla jokin tehtävä tässä kaikessa.

Puhtaimmillaan istumameditaatioharjoitus on istumista ja olemista. Puhutaan klassisesti kahdenlaisesta meditaatiosta. Meditaatio kohteen kanssa ja meditaatio ilman kohdetta. Meditaatio ilman kohdetta on tuota puhdasta hereillä olemista ja kutsuisinkin vain sitä meditaatioksi. Istutaan, seistään, maataan, toimitaan sekä ollaan. Kaikki nämä asennot tai liikkeet tapahtuvat tässä olemisessa.

 

Parhaimmillaan meditaatioharjoitus kohteen

kanssa tuo vahvasti tähän hetkeen.

 

Meditaatiota kohteen kanssa kutsuisin meditaatioharjoitukseksi. Se en huomion pitämistä yhdessä kohteessa. Tämä on tuttua koulusta, työstä ja arjesta. Tämä vain yhteen tarttuminen ja istuminen, johtaa usein moniin hyödyllisiin asioihin. Keho rentoutuu ja tunteiden aallokko tyyntyy sekä mielen virta jää taustalle tai katoaa kokonaan tietoisuuden kentästä. Parhaimmillaan meditaatioharjoitus kohteen kanssa tuo vahvasti tähän hetkeen. Avautuu kokemus, että tässä hetkessä hereillä olevana huomioin kohdetta. Milloin vain huomioit mitä tahansa päädyt väistämättä tähän hetkeen ja hereillä olon oivallukseen, koska vain nyt ja tässä ja nyt voi huomioida mitään. Tämän mieleen uppoutumisen tilasta pois hyppääminen tai ehkä täsmällisemmin pois putoaminen (sisältää idean vaivattomuudesta) voi tapahtua milloin vain.

Kuitenkin matkalla näiden suorien oivallusten ja havaintojen piiriin voi istumameditaatioharjoituksella olla tärkeä rooli. Se voi avata myös suoria oivalluksia. Alla on kuvailtu meditaatioharjoitus, jonka voit tuoda arkeesi ja hyvä tavoitemäärä harjoitukselle on 20 minuuttia. Aluksi toki voi aloittaa hyvin viidellä minuutillakin. Jossakin vaiheessa olemus voi kaivata tuntejakin harjoitusta. Lopulta meditaatio on läsnä aina jatkuvasti jokaisessa hetkessä. Tällöin olemme tunnistaneet todellisen luontomme ja lepäämme siinä vaivatta – olemme itsemme.

Uusien tapojen luomisesta lue edellinen blogiteksti http://www.taivastalo.fi/2014/03/kuinka-luoda-myonteisia-tapoja-elamaansa/ Täältä voi löytyä monia hyviä vinkkejä ja ideoita, joilla istumameditaatioharjoituksen tuominen arkeen onnistuu vielä helpommin.

 

 

TAKAISIN SELKEYTEEN – HENGITYKSEN TARKKAILU

(meditaatioharjoitus kohteen kanssa – tartu vain yhteen)

 

VALMISTAUTUMINEN

1 Asento: Mukava asento, selkä suorassa, leuka kevyesti sisään ja niska pitkä, kädet rennosti esim. reisien päällä. Silmät kiinni. Voit istua tuolilla tai tyynyllä.

2 Yhteys kehoon: hengitä syvään 3 kertaa ja koe rintakehän liike ja muut fyysiset aistimukset. Tarvittaessa vapauta jännitys pois suun kautta.

3 Kehon rentouttaminen: päästä koko keho rennoksi – tässä muutamia paikkoja, jotka on hyvä käydä läpi. Päästä leuan lihakset, poskien lihakset ja silmien ympärillä olevat pienet lihakset rennoiksi. Anna kasvojen kokonaisuudessaan rentoutua. Päästä koko pään seutu rennoksi. Päästä niska, kaula ja kurkku rennoiksi. Päästä hartiat, olkapäät ja käsivarret kokonaisuudessaan rennoiksi. Päästä yläselkä, keskiselkä ja alaselkä rennoksi. Päästä rintakehä, vatsa ja alavatsa rennoksi. Päästä kyljet rennoiksi. Päästä lantion ja välilihan seutu rennoksi. Päästä pakarat, etu ja -takareidet ja jalat kokonaisuudessaan rennoiksi.

 

HARJOITUS

Huomaa, että kehosi hengittää aivan itse eikä hengityksen suhteen täydy tehdä mitään.

Huomioi itsestään tapahtuvaa hengitystä, kehon liikettä.

 

Joillekin voi olla mukavampaa samalla myös laskea hengityksiä. Laske hengityksiä kymmenestä yhteen yhä uudestaan ja uudestaan.

Laskemisen voi rytmittää esim. seuraavalla tavalla:

sisään hengitys – ulos hengitys:

kymme – nen

yhdek – sän

kak – si

yk – si

 

Jatka harjoitusta niin kauan kuin tuntuu hyvältä tai edeltä käsin määrittelemäsi aika.

Voit laittaa esim. kännykkähälytyksen. Huomaa, että erilaiset meditation timer -applikaatiot ovat usein kännykän herätyskelloa miellyttävämpiä ratkaisuja. Joskus on oikein hyödyllistä tehdä harjoitusta esim. 10-30 min 1-2x päivässä kurinalaisesti ja siten totuttaa itseään uuteen tapaa olla ja tarjota keholle ja koko olemukselle hetkiä pysähtyä.

 

PALUU (UUSI ALKU)

Avaa silmät ja anna harjoituksen synnyttämän rauhallisuuden / hiljaisuuden matkata mukanasi arjen käänteissä. Voit lisätä kehollista läsnäoloa ja nostaa vireystilaasi esim. kevyellä ja nopealla kehon hieronnalla tai taputtelulla.

 

 

LISÄHUOMIOITA JA APUJA HARJOITUKSEEN

1) Jos lasket, jatka laskemista aina siitä, mihin jäit.

2) Laske ”hiljaa ja hienovaraisesti”.

3) Keho vie hengitystä, ei laskeminen.

4) Huomaa huomion kaksiteräisyys – lepää kohdassa, jossa aistimukset vastaanotetaan. Se on rennointa.

5) Kehon pienet spontaanit liikkeet ovat OK. Onhan kehosi elossa. Nämä pienet liikkeet ovat usein kehosi tapa rentoutua vielä enemmän.

 

 

Loistavaa hereillä oloa ja oivalluksia herättäviä meditaatioharjoitusten hetkiä,

Jarko Taivasmaa

 

PS. Jos meditaatiosta tai meditaatioharjoituksesta syntyy kysymyksiä, niin niitä voi laittaa sähköpostilla info (att) taivastalo.fi ja meditaatiokysymys otsikkoriville.

 

Comments are closed.